جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

Silent Hill: Homecoming نقد بازی

نقاط قوت : گرافیک بهتر- سیستم مبارزات طبیعیتر- خطّ داستانی روان‌تر
نقاط ضعف : ‌اُفت شدید این بازی پرطرفدار به دلیل تغییر تیم سازنده
 
الکس در تخت بیمارستان تسمه پیچ شده است یک دکتر در حال هل دادن تخت اوست. الکس با تقلا خود را از بند رها کرده و در دالان‌های به هم پیچیده‌ی بیمارستان شروع به فرار می کند. در میانه‌ی مسیر به برادرش جاشوا بر می‌خورد و به تعقیب وی می‌پردازد در نزدیکی آسانسور و درست در لحظه‌ای که امید واراست سرانجام این تعقیب به خروج از بیمارستان بینجامد در… !

نقاط قوت : گرافیک بهتر- سیستم مبارزات طبیعیتر- خطّ داستانی روان‌تر
نقاط ضعف : ‌اُفت شدید این بازی پرطرفدار به دلیل تغییر تیم سازنده
 
الکس در تخت بیمارستان تسمه پیچ شده است یک دکتر در حال هل دادن تخت اوست. الکس با تقلا خود را از بند رها کرده و در دالان‌های به هم پیچیده‌ی بیمارستان شروع به فرار می کند. در میانه‌ی مسیر به برادرش جاشوا بر می‌خورد و به تعقیب وی می‌پردازد در نزدیکی آسانسور و درست در لحظه‌ای که امید واراست سرانجام این تعقیب به خروج از بیمارستان بینجامد در… ! این قسمتی از کابوس هر روزه‌ی الکس است که در نهایت مجبور می‌شود به خانه خود یعنی شِفِرد گُلن باز گردد الکس که یک سرباز تازه از نبرد برگشته و مرخص شده از بیمارستان است برای پیدا کردن دلیل این کابوسها و خاتمه‌ آن ها به شهر خود باز می گردد ولی در ابتدای ورود به شهر با مادریکی از دوستان کودکی خود ملاقات می‌کند و در ادامه مادرش را در حالتی که آشفته و جنون زده است می‌بیند که از ترک پدر برای پیدا کردن جاشوا سخن می‌گوید الکس هم با قولی که به مادرش برای پیدا کردن جاش می‌دهد پا به سایلنت هیل می‌گذارد تعداد زیادی آگهی به عنوان گمشده بر ورودی ایستگاه پلیس نقش بسته است و الکس به زودی متوجه می‌شود که افراد زیادی از زمانی که او شهر را ترک کرده است مفقود شده اند. او در سایلنت هیل با شخصی برخورد می‌کند که او نیز پسر خود را گم کرده است و در ادامه در می‌یابد که این بلاگریبان گیر 4 خانواده‌ی بنیان‌گذار زادگاه او شده است او زمانی که به خانه باز می‌گردد مادر خود را مفقود شده می‌یابد. الکس به کمک چند نفر دیگر که هدف آنها با او مشترک بود تصمیم به گذر از دریاچه‌ی تلوکا و سفر به سایلنت هیل می‌گیرند آنها به زودی در می‌یابند که دشمن همه‌ی آنها مشترک است که ظاهراً‌ دلیل مفقود شدن و مرگ بسیاری از اهالی شهر همین دشمن است. الکس در ادامه نه تنها در مورد گذشته خود و زادگاهش حقایق نارحت کننده ای در می‌یابد بلکه دلایل اصلی همه‌ی این اتفاقات را می‌فهمد، مثل این که الکس هرگز یک سرباز نبوده و حضور جاشوا در کابوسهای او به دلیل اتّفاقی ناگوار در گذشته‌ی او بوده است هم چنین دلیل مرتبط شدن زادگاهش به سایلنت هیل در این جا مشخّص می‌شود.
 
 بازی سایلنت هیل 5 بسیار خوب و مناسب به نظر می‌رسد ولی مشکلی وجود دارد و آن هم تغییر بیش از حد روند بازی نسبت به عنوان‌های قبلی است. البته برای مشخص تر شدن این قضیه باید موضوع را بیشتر باز کرد. حالا همانند گذشته الکس با استفاده از لوله – میله و وسایل دیگر با موجودات عجیب غربی خواهد جنگید ولی سعی سازندگان این بود که این رقابت ها و درگیری‌ها از گذشته جذاب‌تر باشد به نظر سازندگان مبارزات سری قبلی واقعی نبودند و این حرف بدان معنا بود که آنها قصد داشتند که سیستم مبارزات را به کلی دگرگون سازند و در این کار موفق هم شدند. در این نسخه الکس با توجّه به سابقه‌ی نظامی‌اش به راحتی می‌تواند از سلاح‌های مختلفی استفاده کند در واقع این سری حرکات قهرمان داستان در میدان ‌های نبرد باعث شده تا وی احساس یک قهرمان واقعی را داشته باشد همانطور که دیویدور فیلیه سرپرست برنامه ‌نویسان ادّعا کرده بود سیستم مبارزات در این بازی تفاوت کرده است و حرکات ترکیبی متعددی با استفاده از سلاح‌های نزدیک زن از جمله اره ، چاقو و لوله با توجه به نوع سلاح و نوع دشمنی که با آن روبرو می‌شود طراحی شده است .با توجه به سابقه‌ی نظامی الکس می‌توان بخش سلاحهای جدیدی را در بازی دید. مبارزه‌ی بازی با آن چه در قسمت های قبلی دیدیم تفاوت کرده است و نمونه‌ی بارزآن استفاده از سیستم هوش مصنوعی واقعاً عالی است که دیگر باید با توجّه به آن فکر فرار از دشمنان را از سر بیرون کرد. با توجه به این که تجهیزات الکس پیشرفت کرده‌اند دشمنان هم به همان اندازه بهتر و مناسب تر برخورد می‌کنند دشمنان در این نسخه درها را باز می‌کنند دنبال شما خواهند آمد و به صداها و دیدشان بسیار توجه دارند و از هر سر نخ برای پیدا کردن الکس استفاده می‌کنند در بخش طراحی دشمنان هم دقت زیادی کار شده است تا دشمنان همانند عنوان های سری قبل باشند مثل پرستاران.
 
 


درکنار تمام این موضوعات انیمیشن دشمنان پیشرفت بسیاری داشته است و برای این منظور از Motion Capture استفاده شده است با توجه به تمام تغییرات در سیستم مبارزه‌ی بازی هنوز خیلی از ویژگی‌های سری های قبل حفظ شده است. مثل معماها که برای مثال باید برای پیدا کردن رمزی به دنبال حروف ها و نشانه‌های مختلفی بگردید که این یکی دیگر از ویژگی‌های بازی است که شما باید دراین سیستم جستجو به تنهایی راه بروید کشف کنید فکرکنید و ماجرا را دنبال کنید و دیگر نکته در بازی، وجود پایان‌های مختلف برای بازی است که ممکن است بعضی از این پایان ها شما را به یاد سری‌های قبل بیاندازد.

درست است که بازی برای تولید از مکانی به مکان جدید برده شده ولی اساس و پایه‌ی بازی تغییر آن چنانی نکرده است. برای مثال الکس در کابوسهای شبانه‌ی خود در بیمارستان‌های پر از زامبی پرسه می‌زند دوربین بازی هم مانند سابق با استفاده از آنالوگ‌ تغییر پذیر است ومی توان به کمک آن محیط را بررسی کررد و با توجه به وضوح و کیفیت تصاویر HD جزییات بسیاری در محیط و کل بازی دیده می‌شود. ولی مشکل این جاست که تمام این جزئیات پس از عبور از فیلتر پایه‌ی بازی تغییرات اساسی و نامناسبی کرده است.

مکانی که بازی در آن رخ می‌دهد همانند گذشته دو قسمت دارد یکی دنیای معمولی که الکس در آن در حال جستجو است و قسمتی دیگر دنیای سالنت هیل است که در آن اتفاقات عیجب رخ می‌دهد. و موجودات محیط‌ها درها و راهروها پر از چیزهایی وحشتناک هستند و شاهد چرخش میان این دو دنیا که از هنرهای سازنده‌ی بازی است هستیم. در واقع در این سری شرایط متفاوت خواهد بود و آن هم به خاطر استفاده‌ی مناسب از نورها و سایه‌های مختلف است. محیط‌هایی که در بازی خلق شده بسیار مرموز است و بازیباز با عبور از آنها و دیدن افکت‌های نوری و سایه‌ها بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد .این به این معنی است که کاراکترها و اجزای درون محیط به عمل‌ها یکدیگر عکس العمل نشان‌ می‌دهند برای این منظور از سیستم HAwok MiDDEKitاستفاده شده است. به طور مثال اگر در بازی به یک صندلی برخورد کنید و آن صندلی هم به جسمی دیگر برخورد کند صدایی که از آن ایجاد شده است توجه دشمنان را جلب می‌کند. در بازی فیلترهای متعددی استفاده شده که به واسطه‌ی آن شاهد جنبش ریزترین دانه‌های هوا هم هستیم.

در قسمتی دیگر هدف نهایی سازندگان در سیستم مه بازی طوری بوده است که کاراکتر خود را در حال قدم زدن در مه احساس کند و مه از نظر فیزیکی بسیار قوی به نظر می‌رسد و تنها راه عبور از این مه به واسطه‌ی نور چراغ قوه‌ی شخصیت اصلی داستان است.

درکل رنگ و بوی سایلنت هیلی و وحشت ژاپنی بازی به علّت تغییر تیم سانده‌ی آن افت شدیدی داشته است ولی با وجود فیزیک بهتر و سیستم مبارزات جدید نمی‌توان سایلنت هیل 5 را نادیده گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد