جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

F.E.A.R. 2: Project Origin نقد بازی

نقاط قوت : گرافیک خوب. کنترل و روند قابل قبول. صدا گذاری خوب. نو آوری در بخش گیم پلی
نقاط ضعف : گیم پلی ممکن است گاهی خسته کننده شود. نبود موسیقی های متنوع
 


حرف از fear که می شود بسیاری هستند که به این بازی به خاطر سبک آن که چرخیدن در راهرو ها و اتاق های ساختمان ها می شود امتیاز آنچنانی به این بازی میدهند.ولی هستند افراد دیگری که این سبک را به دلیل ایجاد فضای رعب زده و خفقان آور بسیار دوست دارند زیرا فکر این که در یک فضای بسته که امکان دارد هر لحظه چیزی به سمت شما حمله ور شود و راه فرار آنچنانی در پیش رویتان نیست به اندازه کافی لرزه بر بدن میندازد.این سبک در fear 2 project origins کار جدیدی از شرکت monolith به همکاری استودیوی warner bros games همچنان حفظ شده که با بررسی بازی متوجه می شویم که این بازی می تواند یکی از بهترین های 2009 باشد همچنان کشته شدن و روانی شدن افرادی که بر روی پروژه origins کار می کنند ادامه دارد که حول تحقیقاتی بر روی آلما و کلونی از موجودات عجیب غریب که پدر آلما ((harlan wade عضو atc یاarmacham technology corporation به وسیله dna دخترش با همان قابلیت های فیزیکی به وجود آورده است.

نقاط قوت : گرافیک خوب. کنترل و روند قابل قبول. صدا گذاری خوب. نو آوری در بخش گیم پلی
نقاط ضعف : گیم پلی ممکن است گاهی خسته کننده شود. نبود موسیقی های متنوع
 


حرف از fear که می شود بسیاری هستند که به این بازی به خاطر سبک آن که چرخیدن در راهرو ها و اتاق های ساختمان ها می شود امتیاز آنچنانی به این بازی میدهند.ولی هستند افراد دیگری که این سبک را به دلیل ایجاد فضای رعب زده و خفقان آور بسیار دوست دارند زیرا فکر این که در یک فضای بسته که امکان دارد هر لحظه چیزی به سمت شما حمله ور شود و راه فرار آنچنانی در پیش رویتان نیست به اندازه کافی لرزه بر بدن میندازد.این سبک در fear 2 project origins کار جدیدی از شرکت monolith به همکاری استودیوی warner bros games همچنان حفظ شده که با بررسی بازی متوجه می شویم که این بازی می تواند یکی از بهترین های 2009 باشد همچنان کشته شدن و روانی شدن افرادی که بر روی پروژه origins کار می کنند ادامه دارد که حول تحقیقاتی بر روی آلما و کلونی از موجودات عجیب غریب که پدر آلما ((harlan wade عضو atc یاarmacham technology corporation به وسیله dna دخترش با همان قابلیت های فیزیکی به وجود آورده است.بعد از این که پدر دید که کنترلی بر روی قدرت های دخترش ندارد به اجبار پس از اتمام تحقیقات سیستمی که او را تا به حال زنده نگه داشته را از او جدا کرده و او را همچنان در یک اتاق محافظت شده نگه می دارد ولی او با قدرت هایی که دارد همچنان تا زمانی که قلبش از کار نیفتد به کشتار هایش ادامه می دهد.در این بین گروه fear یا همان first encounter assault recon برای متوقف کردن این پروژه و پایان دادن به این وضع اسف بار گروهی را به از آمایشگاه armacham می فرستد ولی دیری نمی گذرد که تمامی این افراد ناپدید می شوند وfear هم گروه دیگر را برای ادامه ماموریت و یافتن گروه قبلی می فرستد در این بین آلما از بیهوشی که مدتی بیش در آن فرو رفته بود بیدار میشود و خیلی زود می فهمد که ماموریت این گروه چیست و سعی در متوقف کردن آنها دارد شما هم عضو این گروه اعزام شده هستید به نام سرجوخه میشل بکتsgt micheal backet که به نظر می اید رابطه خاصی بین او و آلما وجود دارد که او را در بسیاری از موقعیت ها از حملات وی مصون نگه می دارد......

گیم پلی بازی اگر عناصری که می خواهیم در حال حاضر از آن صحبت کنیم را نداشت بسیار خسته کننده و تکراری می شد ولی سازندگان با قرار دادن این عناصر و الهام گرفتن از قسمت های قبلی گیم پلی قابل و خوبی را به وجود آورده اند. حالا این عناصر چه چیز هایی هستند.از ساده ترین آنها همان کند کردن زمان است که در بسیاری از موقعیت ها کمک زیادی در پیش برد روند بازی می کند.چون هوش مصنوعی قوی دشمنان اجازه یک گیم پلی راحت و بدون دردسر را به شما نمی دهند و گاهی متوجه می شوید که بعضی از آنها قصد دور زدن و محاصره کردن شما را دارند آنها با هم حرف می زنند نقشه ای می کشند و بعد عمل می کنند سازنده هم در بازی در مقابل این هوش مصنوعی بالا امکاناتی دراختیار شما گذاشته اند مثل استفاده از سلاح های پیشرفته و مختلف در بازی که بیشترآنها از سری اول بازی بر داشته شده اند سلاح هایی از قبیل sub machingun,assult rifle.sniper rifle ,pistol ودیگر سلاخ های پیشرفته مثل اسلحه میخ پرت کن اسلحه لیزری که به وسیله آن می توانید دشمنان را به چند قسمت تقسیم کنید و تغییر راکت انداز سه رانده fear 1 به سلاح قوی rocket luncher است.

راهی دیگر برای دفاع از خود پناه گرفتن است که نمونه آن در هیچ کدام از بازی ها دیده نشده با توجه به این که اجسام قدرت تخریب پذیری و امکان استفاده بالا دارند شما از هر شیئی مثل میز کمد بوفه کتابخانه یا هر چیزی برای پناه گرفتن استفاده کنید که البته در آوردن این اجسام به صورت یک کاور به دست خود شما میسر است مثلا در حالی که در کناریک کمد ایستاده اید می توانید با زدن دکمه E کمد را به جلو حل داده و پشت آن پناه بگیرید.
بزرگترین امکاناتی که به این قست از بازی اضافه شده استفاده از روبات است روبات هایی که قدرت بسیاری دارند و فقط در دو مرحله از بازی قابل استفاده هستند این روبات ها امکاناتی از قبیل مادون قرمز برای پیدا کردن راحت و بدون دردسر دشمنان،دو مسلسل بسیار قوی که می تواند دشمنان را تبدیل به پودر کند.دو missle luncher قوی که برای نابودی دیگر روبات ها یا کشتار جمعی دشمنان کار برد دارد و در قسمت آخر هم تعمیر اتوماتیک روبات است که در صورت صدمه دیدن روبات امکان تعمیر خود به خود را دارد.
 


یکی از عواملی که تاثیر فوق العاده بیشتری بر روی گیم پلی بازی است بخش های ترسناک بازی است.توهم هایی که آلما در طول بازی برای شما ایجاد می کند.در همه جا و هر زمانی شما را به لرزه می اندازد آلما که با رود خون همه جا را به خون و آتش می کشد در قسمت های زیادی قصد در نابودی شما دارد و در این راه روحیه شما را بسیار تضعیف می کند. با توجه به نور پردازی عالی بازی و همان کلک قدیمی استفاده از لرزش نور در کنار فضای بسته و خفقان آور ساختمان ها و همچنین فضای تاریک و به هم ریخته شهر که ضربان قلب را بالا می برد سازندگان در بخش گیم پلی موفق بوده اند و با قرار دادن این عناصر در کنار عواملی دیگر مثل تقسیم کردن درگیری ها به سه قسمت درگیری با دیگر سربازان در گیری با موجودات کلونی و درگیری با توهمات آلما در ساخت گیم پلی بازی بسیار موفق بوده با این که این بازی از نظر وحشت به بازی مثل dead space نمی رسد ولی آنقدر وحشت برانگیز هست که کاری کند تا قلب شما با تمام قدرت به دیواره های سینه تان ضربه بزند.

 


عنصر دیگری هم در گیم پلی دیده می شود که همان QTE در بعضی درگیری ها بسیار به درد بخوراست وگاهی چنان اکشن زیبا و جذابی به بازی می دهد که دلتان می خواهد آن صحنه را چند باربازی کنید.مثلا در در گیری با یکی از فرماندهان دشمن هر دو شما یک اسلحه را دو نفری گرفته وسعی می کنید به سمت هم دیگر بچرخوانید و شما با زدن مداوم دکمه ای که بر روی صفحه نشان داده می شود قادر به این کار هستید و وقتی مو فق شدید می توانید از منفجر شدن سر کسی که در تمام بازی مزاحم شما بوده لذت ببرید.
 


گرافیک fear2 در نوع خود یک شاهکار است با این که موتور گرافیکی بازی متعلق به fear 1 ولی تغییرات زیادی در آن دیده می شود گرافیک بازی جلوه های بصری بی نظیری دارد که در کنار سایه زنی زیبا و نور پردازی عالی بسیار بیشتر جلوه می دهد.فیزیک کارکتر ها در تمامی قسمت ها تحسین بر انگیز است و فیزیک اسلحه ها قریبا از بازی killzone 2 چیزی کم ندارد اسلحه ها انقدر با جزییات و دقیق با در نظر گرفتن موقعیت کارکتر تغییر حالت می دهند که هیچ وقت از لذت بردن از تیر اندازی با آنها خسته نمی شوید. درطراحی مرحله ها در بیشتر مواقع در مکان های بسته هستید که این امر باعث بهتر شدن سرعت عمل بازی و همچنین نبود افت فریم در تمام بازی می شود هر چند که متاسفانه این فضاهی بسته با وجود این که آبجکت های تکراری آنچنانی در بازی دیده نمی شود ممکن است گاهی خسته کننده با شد که البته با توجه به این که گاهی هم به فضاهای باز قدم می گذاریم و تمامی عواملی که در بخش گیم پلی گفته شد به طرز قابل توجهی از این خسته کنندگی می کاهد.همان طور که گفته شد نور پردازی بازی یکی از نقات قوت بازی است نور پردازی که در تمامی مراحل با جزئیات بسیار کار شده به رعب انگیز بودن هر چه بیشتر فضا کمک می کند لرزش نور ها خاموش و روشن شدن چراغ ها انفجار ها و نور ساطع از شلیک اسلحه در رزولوشن های بالا بدون لرزش و کم و کاستی است.این نور پردازی عالی سایه زنی عالی هم به همراه دارد در بسیاری از جاها این سایه زنی به شکلی جلوه می کند که ممکن است گاهی با دیدن سایه اجسام که در زیر نور چراغی در حال لرزش است آنرا با یک دشمن اشتباه گرفته و شروع به شلیک کنید. رفلکشن قوی که در بازی دیده می شود به طرزی قوی است که شما می توانید با راحتی اجسام و فضای پشت سر خود را در شیشه دور بین اسلحه خود ببینید این عوامل در کنار گرافیک و فیزیک عالی بازی همه وهمه در ایجاد یک فضای fear گونه آشنا برای طرفداران بازی و یا کسانی که تازگی با این بازی اشنا شده اند موثر واقع شده است.

صدا گذاری بازی و دیالوگ ها در حد قابل قبولی قرار دارند. در بازی افکت های صوتی زیادی وجود دارد که شامل صدای شلیک از دور داد و فر یاد ها انفجار ها صدای خش خش رادیو همراه کارکتر و....ولی هیچ کدام به قوت و قدرت صداهایی که در حضور آلما وجود دارد نمی رسد صدایی مثل زمزمه های مختلف جیغ هایی که هر از گاهی دیده می شود صدای خود آلما که گاهی با شما صحبت می کند و چندین افکت صوتی دیگر که بیشتر از هر چیز دیگری به ترسناک بودن فضای بازی بیشتر کمک می کند تنها مشکلی که در صدای سری fear وجود داشت و آن هم صدای بعضی از اسلحه ها بود در این بازی از بین رفته است.همچنین با از بین رفتن افت فریم در بازی دیگر شاهد تاخیر دیالوگ ها یا افکت ها نیستیم که این خود نقطه عطفی در بازی به شمار می آید.موسیقی بازی چیزی از صدا گذاری آن کم ندارد ولی مشکلی که وجود دارد نبود موسیقی های متنوع است ولی همین موسیقی های محدود هم که بسیار یاد آور موسیقی وحشت انگیز قسمت های قبل است قابل قبول می باشد. نکته قوتی که در موسیقی بازی وجود دارد تغییر ریتم مویسقی با توجه با فضای بازی است یعنی مثل زمانی که حمله دشمنان آغاز می شود موسیقی هم تندتر می شود و وقتی موسیقی آرام می شود شما متوجه می شوید که درگیری تمام شده و می توانید به راه خود ادامه دهید.
 


با بررسی بازی و اتمام رساندن بازی می بینیم که FEAR 2 PROJECT ORIGINS با داستانی جذابدر کنار گرافیک و گیم پلی عالی (که البته در طول سه بار تمام کردن بازی یکی دو بار باگ های گرافیکی دیده شده) بار دیگر شرکت monolith را به هدف خود که ایجاد وحشت (FEAR) بود رسانده است.و براحتی می توان گفت که FEAR 2 می تواند یکی از بهترین عناوین سال 2009 باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد