جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

Call of Duty: World at War نقد بازی

نقاط قوت : نوآوری های بسیار زیاد در بازی ، به تصویر کشیدن صحنه ی جنگی واقعی ، گرافیک بی نقص ، صداگذاری بی نظیر ، وجود داشتن حالت Open-End در مراحل ، حالت چند نفره و co-op قوی
نقاط ضعف : کوتاه بودن بازی ، هوش مصنوعی ضعیف دشمنان
 


وقتی برای اولین بار شنیدم که امتیاز ساخت بازی Call Of Duty: World At War از Infinity Ward گرفته شده و به دست Treyarch سپرده شده داشتم از تعجب شاخ در می آوردم ! تنها دلیل این امر هم موفقیت بی اندازه COD: Modern Warfare بود که توسط Infinity Ward ساخته شده بود. مگر Activision دیوانه شده بود که ساخت نسخه ی پنجم از بازی محبوبش را به سازنده سومین نسخه آن (که از نظر هواداران ناموفق بود) بسپرد ؟ تازه اینها به کنار، قرار بود سبک و سیاق بازی به کل عوض شود و بازی از جنگ های مدرن به جنگ های جهانی باز گردد . در موفق بودن نسخه چهارم COD هیچ کس شکی ندارد پس چرا ؟ چرا بازی به کل باید تغییر جهت بدهد ؟ آیا این یک ریسک بزرگ برای Treyarch و همچنین Activision نبود؟

نقاط قوت : نوآوری های بسیار زیاد در بازی ، به تصویر کشیدن صحنه ی جنگی واقعی ، گرافیک بی نقص ، صداگذاری بی نظیر ، وجود داشتن حالت Open-End در مراحل ، حالت چند نفره و co-op قوی
نقاط ضعف : کوتاه بودن بازی ، هوش مصنوعی ضعیف دشمنان
 


وقتی برای اولین بار شنیدم که امتیاز ساخت بازی Call Of Duty: World At War از Infinity Ward گرفته شده و به دست Treyarch سپرده شده داشتم از تعجب شاخ در می آوردم ! تنها دلیل این امر هم موفقیت بی اندازه COD: Modern Warfare بود که توسط Infinity Ward ساخته شده بود. مگر Activision دیوانه شده بود که ساخت نسخه ی پنجم از بازی محبوبش را به سازنده سومین نسخه آن (که از نظر هواداران ناموفق بود) بسپرد ؟ تازه اینها به کنار، قرار بود سبک و سیاق بازی به کل عوض شود و بازی از جنگ های مدرن به جنگ های جهانی باز گردد . در موفق بودن نسخه چهارم COD هیچ کس شکی ندارد پس چرا ؟ چرا بازی به کل باید تغییر جهت بدهد ؟ آیا این یک ریسک بزرگ برای Treyarch و همچنین Activision نبود؟

 


بازی به دو جبهه متفاوت می پردازد . نبرد آمریکایی ها علیه ژاپن و نبرد روس ها علیه آلمان های نازی . شما در این بازی باید در دو جبهه ی ایالت متحده و روس بجنگید . در ابتدای بازی کنترل شخصی به نام "میلر" که عضوی از گروه تکاوران دریایی آمریکا میباشد به شما سپرده میشود . سال 1942 و نبرد آمریکایی ها علیه ژاپنی ها در سواحل اقیانوس آرام . شما توسط نیروهای ژاپنی اسیر شده اید و پس از مشاهده ی صحنه ای از شکنجه و مرگ دوستتان منتظر کشته شدن خود نیز هستید که ناگهان سرجوخه Roebuck و همراهانش وارد میدان میشوند و شما را نجات می دهند. سپس به نبرد در جزیره Makin پرداخته و به نوعی قائله ختم میشود. دوسال بعد "میلر" و Roebuck به همراه گروهشان وارد جزیره Peleliu میشوند و نبردی بینظیر را شکل می دهند . اما در همین زمان (سال 1942 ) و در مکانی دیگر از جنگ جهانی شما در کالبد سرجوخه Dimitri Petrenko که از اعضای ارتش سرخ روسیه میباشد به جنگ نازی ها در برلین میروید. شما در مکانی به نام Stalingrad به صحنه ای از کشته شدن تمام همرزمانتان مواجه میشوید . ناگهان شخصی به نام سرگروهبان Reznov را مشاهده میکنید که با قرار دادن یک اسنایپر در اختیارتان از شما میخواهد که چند تن از آلمان ها را از پا درآورید .(این قسمت از بازی دقیقا از روی سکانسی از فیلم دشمن پشت دروازه ها "Enemy at the gates" الگوبرداری شده است) . خود سرگروهبان "رزنوف" دارای یک اسلحه تامپسون میباشد و توانایی بالایی در کشتن آلمان ها از خود به نمایش میگذارد. در انتهای این ماموریت شما کار خود را با کشتن ژنرال Amsel به پایان میرسانید . سه سال بعد "دیمیتری" و "رزنوف" همدیگر را در شهر Seelow آلمان مشاهده میکنند و به همدیگر در رسیدن به مبارزه نهایی در برلین کمک میکنند. پس از فتح برلین شما با یک صحنه فوق العاده دراماتیک مواجه میشوید که از لو دادن آن برای کسانی که بازی را تجربه نکرده اند خودداری میکنم. در بازی کنترل شخصیت دیگری به نام Locke را نیز به عهده میگیرید که در مرحله ای کوتاه به نام Black Cats وظیفه انهدام کشتی ها و هواپیماهای ژاپنی ها را برعهده میگیرد.

 


بازی با همان موتور COD4 ساخته شده که تا حدی ارتقا یافته است ، به همین دلیل گرافیک و فیزیک کاراکتر ها و آبجکت ها شما را به یاد COD4 می اندازد. گرافیک بازی ناخواسته با شماره قبلی خودش مقایسه میشود پس اگر در اولین نگاه از گرافیک COD5 خوشتان نیامد بدانید که مشکل از بازی نیست بلکه مشکل از دیدگاه شما نسبت به بازی است . دلیل این امر نیز اینست که COD4 در محیط های مدرن با رنگ های روشن تر انجام میشد ولی این بازی در محیط های تیره و کاملا قدیمی انجام میشود که این تفاوت در چشمان شما به نفع COD4 تمام خواهد شد ، اما این را بدانید که از لحاظ فنی COD5 یک سروگردن بالاتر از نسخه چهارم خودش قرار دارد . بازی طبق روال بازی های گذشته COD بسیار سبُک است و تقریبا روی اکثر سیستم های حال حاضر قابل اجراست که این امر گرافیک چشم نواز بازی را برایتان دوست داشتنی تر میکند . بعضی از مراحل بازی در محیط های جنگلی انجام می شوند و بعضی دیگر در شهر های سوخته . جلوه های بصری در تک تک این مراحل و مناطق خود را به خوبی نشان میدهند و از همه لحاظ شما را راضی میکند . مشاهده ی جنگل های سرسبز که میتوان پشت هر کدام از درختان آن سنگر گرفت یا درون گیاهانش پنهان شد اثری ماندگار را در عرصه ی بازی های کامپیوتری خلق کرده است . اکثر آبجکت ها و وسایلی که در محیط ها قرار دارند قابلیت دسترسی دارند و به نحوی میتوانید روی آنها تاثیر بگذارید . مثلا جنازه ای که روی زمین افتاده است را میتواند قطعه قطعه کرد یا شاخ و برگ درختان را به آتش کشید و این آتش به درختان دیگر نیز سرایت کند . افکت های انفجار موجود در بازی تا حد زیادی پیشرفت داشته اند و تقریبا از هر لحاظ کامل شده اند . انفجار نارنجک ها در نزدیکی شما ، تکان خوردن دوربین و برای لحظه ای نامتعادل شدن کنترل کاراکتر توسط شما میتواند شما را به استفاده زیاد از نارنجک ها وادارد. مراحلی نیز که در شهر ها انجام میشوند زیبایی های خاص خود را دارا میباشند. با وجود اینهمه جزییات در بازی کمتر با افت فریم آنچنانی مواجه میشوید .

 

 


در بازی اسلحه های زیادی که در عناوین قبلی آنها را مشاهده نکرده بودیم وجود دارند که میتوان به خوبی از آنها استفاده کرد . از اسلحه هایی که در بازی وجود دارند میتوان Thompson ، آتش افشان ، Mosin-Nagant rifle و Panzerschreck که یک اسلحه قابل حمل برای نابودی تانک هاست را نام برد. در بازی فقط میتوانید دو اسلحه را حمل کنید و این امر خوشبختانه به واقعی تر بودن سمستم مبارزاتی بازی کمک میکند. از جمله نوآوری هایی که به این بازی اضافه شده است میتوان نحوه ی سنگرگیری دشمن ها و سیستم حمله کردنشان به شما باشد ! البته از هوش مصنوعی ضعیف دشمن ها در بعضی صحنه ها نمیتوان به راحتی گذشت ولی این مورد را دیگر مولفه های خوب بازی از دید شما کاملا پنهان میکند. در نبردها هرگز در امان نخواهید بود چرا که ممکن است کسی که به خیالتان مرده است ناگهان از سرجایش برخیزد و به شما حمله کند. سربازان دشمن ممکن است روی درحتان مستقر شده باشند و در موقعی که شما اصلا فکرش را هم نمیکنید شما را مورد حمله قرار دهند . به روی درختان و موش مردگی دشمنان ، پنهان شدن در میان گیاهان را هم اضافه کنید تا زیبایی و واقع گرایی بازی را حس کنید . اما راهکاری که Treyarch برای کمک به شما در مقابل این دشمنان اندیشیده است اسلحه ای است به نام flamethrowers یا همان آتش افشان که بوسیله آن میتوانید شاخ و برگ درختان یا گیاهان را به آتش بکشید تا دشمنان را از آنها بیرون بکشید. دشمنان ژاپنی شما ازخود گذشتی و ایثار فراوانی را دارا میباشند ودر بسیاری از موارد خود را فدای جمع میکنند. دویدن بی مهابای آنها به سوی شما هیجان فوق العاده ای را برایتان به همراه خواهد داشت . بازی برای طرفداران بازی های خشن صحنه های جذاب زیادی دارد ؛ مثلا قطع کردن دست و پای دشمن ها میتواند نشان دهنده ی این خشونت سرشار بازی باشد. شلیک به دست و پای دشمنان و حتی سرهای آنها میتواند باعث قطع شدن عضو مذبور شود و این امر موجب میشود در بازی تا جایی که میتوانید در استفاده از هدف گیری هایتان دقت عمل به خرج دهید . مبارزات بازی نسبتا شلوغ تر از قبل شده اند و درگیری ها به شدت شما را مجذوب خود میکنند . در اکثر مراحل بازی و به خصوص مراحل پایانی بازی مبارزات بسیار نفس گیر میشوند و لحظه ای غفلت از سوی شما میتواند به مرگتان منجر شود. همچنین بازی از عناوین قبلی خود به مراتب Open-End ـتر است و شما میتوانید ماموریت ها را به شیوه های مختلف به پایان برسانید. بازی برای طرفداران پرشمار سری Resident Evil هم سورپرایزی دارد ! در صورت تمام کردن بازی روی حالت تک نفره یک مود جدید به نام Zombies-Nazi باز میشود که در آن باید در یک محیط بسته به کشتن زامبی ها بپرازید.حالتی شبیه Mercenaries بازی Resident Evil !!!

 


نقطه ی قوتی که همیشه از سری COD حمایت کره است صداگذاری بی نظیر آن بوده است . لذت جنگیدن در یک محیط واقعی را میتوانید در این بازی با صداگذاری مثال زدنی بیشتر تجربه کنید . جلوه های صوتی بازی نظیر صدای شخصیت ها ، نبرد ها و انفجار ها ، محیط ها و ادوات محیطی ، صدای اسلحه ها و ... مثال زدنی هستند و به نظر من بازی های هم سَبک دیگر باید از صداگذاری این بازی الگو بگیرند. معلوم است که Treyarch برای این مولفه وقت و انرژی کافی اختصاص داده است تا جایی که برای صاگذاری چند تن از کاراکتر های بازی از شخصیت های معروفی چون Kiefer Sutherland و Gary Oldman استفاده کرده است .
بازی علاوه بر حالت تک نفره و داستانی از حالت های چند نفره و co-op نیز بهره میبرد. بخش چند نفره بازی شباهت بسیاری به بخش چند نفره COD4 دارد .مثلا در این بخش میتوانید با بدست آوردن امتیاز اسلحه های جدید را باز کنید و از آنها استفاده کنید. در حالت مولتی پلیر بازی شش مود متفاوت ازجمله death-match و capture the flag وجود دارد که هر کدام قابلیت ها و جذابیت های خاص خود را دارند به گونه ای که این شش حالت میتواند تمام طرفداران حالت چند نفره بازی را راضی کند. مود دیگری که در بازی وجود دارد و یکی دیگر از نوآوری های بازی به شمار میرود حالت co-op میباشد که در آن چهار بازیکن به صورت آنلاین و دو بازیکن به صورت آفلاین میتوانند با هم بازی کنند. در حالت آفلاین صفحه نمایشگر به دو قسمت تقسیم میشود و دو بازیکن باید به مبارزه با سربازان نازی بپردازند. این مود برای بازیکنان و طرفداران بازی یکی از جذاب ترین قسمت های بازی جدید میباشد.
قابل ذکر است که این بازی برای پلت فورم های PC ، PS3 ، XBOX360 ، Wii ، PS2 و Nintendo DS ساخته شد که تمام نسخه های بازی به غیر از دو نسخه ی PS2 و DS توسط Treyarch ساخته شدند. نسخه های PS2 و DS بازی را به ترتیب شرکت های Rebellion و n-Space ساختند.

 


قبل از انتشار بازی هواداران بیشترین انتظار را از این بازی داشتند ولی از سویی هم به خاطر سازنده ی آن به موفق بودن بازی شک داشتند. با توضیحاتی که داده شد حالا میتوان پاسخ سوالی که در پاراگراف اول مطرح شد را داد. Treyarch اینبار به خوبی نشان داد که میتواند در عرصه ی ساخت بازیهای اول شخص بهترین باشد و با ساخت این بازی علاوه بر کسب مجدد موفقیت های COD4 توانست موفقیت های جدیدی نیز برای بازی و Activision رقم بزند و خود را چشم براه کسب جوایز بیشمار در آینده ببیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد