جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

Bully: Scholarship Edition نقد بازی

نقاط قوت : روند سریع و مناسب از لحاظ دشواری، گرافیک قابل قبول ، تنوع زیاد ماموریت ها، امکانات جانبی متعدد و جذاب، داستان جالب
نقاط ضعف : موسیقی پس زمینه بسیار تکراری، عدم وجود قاعده چندان مشخص برای باز کردن قفل ها.
 


 آزادی ویژگی یا حسی است که همواره مورد توجه انسان ها در تمام زمینه ها قرار گرفته و دامنه آزادی طلبی انسان حتی به بازی های کامپیوتری نیز کشیده شده است و بدون شک می توان گفت آزادی عمل در بازی و توانایی برای انجام کارهایی به جز روند بازی یا رفتن راههایی خارج از ماموریت های داده شده ، در هر بازی بعنوان یک امتیاز به شمار می رود. بسیاری از بازیبازان امروزه بازی هایی را می پسندند که علاوه بر داشتن یک روند اصلی و با داستانی قابل قبول و درگیر کننده، فضایی را نیز در اختیار شما قرار بدهد تا بتوانید بنا به تصمیم خود آزادانه به هرجایی از آن که می خواهید سرک بکشید و موضوعات جانبی را نیز در کنار داستان اصلی دنبال کنید.

نقاط قوت : روند سریع و مناسب از لحاظ دشواری، گرافیک قابل قبول ، تنوع زیاد ماموریت ها، امکانات جانبی متعدد و جذاب، داستان جالب
نقاط ضعف : موسیقی پس زمینه بسیار تکراری، عدم وجود قاعده چندان مشخص برای باز کردن قفل ها.
 


 آزادی ویژگی یا حسی است که همواره مورد توجه انسان ها در تمام زمینه ها قرار گرفته و دامنه آزادی طلبی انسان حتی به بازی های کامپیوتری نیز کشیده شده است و بدون شک می توان گفت آزادی عمل در بازی و توانایی برای انجام کارهایی به جز روند بازی یا رفتن راههایی خارج از ماموریت های داده شده ، در هر بازی بعنوان یک امتیاز به شمار می رود. بسیاری از بازیبازان امروزه بازی هایی را می پسندند که علاوه بر داشتن یک روند اصلی و با داستانی قابل قبول و درگیر کننده، فضایی را نیز در اختیار شما قرار بدهد تا بتوانید بنا به تصمیم خود آزادانه به هرجایی از آن که می خواهید سرک بکشید و موضوعات جانبی را نیز در کنار داستان اصلی دنبال کنید.

هیچ کس نمی تواند در این امر شک و شبهه ای ایجاد کند که اولین بازی که سطح وسیعی از آزادی را در اختیار بازیباز قرار می داد سری GTA بود. از هنگام انتشار اولین نسخه های این سری ، بسیاری از بازی ها با این سبک ساخته شده اند و سعی در رقابت یا حد اقل پیروی از سبک GTA را داشته اند اما به جرات می توان گفت بسیاری از آن ها در این امر موفق نبودند.رفته رفته سبکی با نام Open World پدید آمد و بازیهای زیادی به مانور روی این سبک پرداختند و آن را در قالب های قدیمی ( مانند Oblivion که مربوط به عصرهای گذشته بود ) و جدید امتحان کردند. شاید اکنون دیگر نتوان گفت تنها بازی Open World بازی GTA است اما نام این بازی و نسبت دادن هر بازی دیگر به این بازی به معنای وجود "آزادی" است.
 


اگر بخواهیم بازی Bully: Schoolar Edition را به سبک عام بازیبازان ایرانی نامگذاری کنیم ، آن را GTA در مدرسه تلقی خواهیم کرد.در واقع این بازی آزادی هایی همچون بازی GTA را این بار در محیط یک مدرسه شبانه روزی و در قالب یک شخصیت نوجوان و بسیار خرابکار ، در اختیار بازیباز قرار می دهد.

شما در این بازی نقش پسر 15 ساله با چهره ای خشن و قدی نسبتا کوتاه را در اختیار دارید. داستان بازی نیز از آنجا آغاز می شود که مادر شخصیت بازی یعنی James Hopkins به تازگی با مردی ازدواج کرده است و قصد دارد تا فرزند خود را، که شما هستید ، در طول مدتی که خودش در "ماه عسل" به سر می برد در یک مدرسه شبانه روزی قرار دهد. این مدرسه شبانه روزی نیز همانطوری که در طول داستان به دفعات تکرار می شود ، یکی از سختگیر ترین مدرسه های سراسر آمریکاست که می توان بدترین و خرابکار ترین دانش آموزان را در آن یافت.
 


شما در دموی ابتدای بازی ،که دقیقا با همان گرافیک بازی است، در حالی که جلوی در ورودی مدرسه از ماشین پیاده می شوید منشی مدیر مدرسه، که یک زن است ،به استقبالتان می آید و پس از گفت و گویی که حاکی از نارضایتی شماست ، شما را به طرف دفتر مدیر مدرسه راهنمایی می کند و درست از همین هنگام بازی آغاز می شود.
 


اولین ماموریت شما که به صورت یک ستاره روی نقشه مشخص شده ، رفتن به دفتر مدیر مدرسه می باشد. نقشه ای که شما در گوشه بالای صفحه می بینید درست همانند آن چیزی است که در GTA دیده اید و (صرف نظر از گرافیک بازی که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد) می توان از آن بعنوان اولین نشانه یک بازی "اپن ورلد" از نوع RockStar Games نام برد.در واقع هدف بازی از هدایت شما به دفتر مدیر بعنوان اولین ماموریت بازی این است که شخصیت James هرچه بیشتر معرف حضورتان قرار گیرد و همینطور با مدیر مدرسه نیز اندکی آشنا شوید.اولین چیزی که مدیر مدرسه ی BullWorth پس از سخنان ابتدایی خود ذکر می کند سوابق شما در مدارس قبلیتان است که شامل شرارت ها و خرابکاری هایی همچون: نقاشی روی دیوار ها ، درگیری های لفظی ، درگیری های فیزیک، فرار از کلاس و ... می شود. مدیر مدرسه پس از گفتن این ها به نوعی وحشت زده می شود و می گوید که هرگز در طول سابقه کاریش هیولایی همچون شما را ندیده است. خود من با شنیدن این سوابق بلافاصله علاقه دو چندانی به بازی پیدا کردم زیرا همیشه آرزوی این را داشته ام که در مدرسه هرکاری را بدون مزاحمت مدیر و ناظمان انجام دهم و بدون شک این آرزوی هر نوجوان پر شر و شوری می باشد و از این مورد می توان بعنوان یکی از دلایل علاقه مند شدن نوجوانان به این بازی یاد کرد.
 


پس از آشنایی ابتدایی با مدیر مدرسه و طی چند دقیقه شما به خوابگاه پسران ( که دقیقا در ضلع مقابل خوابگاه دختران قرار دارد ) راهنمایی شده و اتاق خود را خواهید دید. اما دقیقا قبل از وارد شدن به خوابگاه و درست جلوی در ساختمان ، عده ای از قلدرهای مدرسه جلوی شما را می گیرند که شما باید با یکی از آن ها نبردی تن به تن را تجربه کنید. در نبرد تن به تن شما در ابتدای بازی فقط می توانید از ضربات مشت استفاده کنید اما اصلا نگران نباشید زیرا حریف شما خیلی زود شکست خورده و روی زمین می افتد و این سر آغازی می شود بر شهرت و قدرت شما در مدرسه.
 


با وارد شدنتان به خوابگاه پسری با نام Gary نزد شما می آید و قصد دارد سر صحبت و دوستی را با شما باز کند که البته جیمز ابتدا روی خوشی به او نشان نمی دهد ( جیمز کلا آدم خوشرویی نیست) اما بعد از کمی سر و کله زدن او را بعنوان اولین دوست خود می پذیرد. اتاق شما در واقع حکم همان خانه تان در بازی GTA را دارد که در آن می توانید بازی خود را ذخیره کنید ، به سراغ کمد لباس ها رفته لباستان را عوض کنید با حتی روی تخت خود بخوابید. نکته جلب در مورد Save کردن در این بازی نیز این است که شما بعد از هربار انجام این کار می توانید درصد طی شده از کل بازی را نیز مشاهده کنید. سپس به همراه "گری" سری به ساختمان اصلی مدرسه می زنید و تا با آن آشنایی اولیه را پیدا کرده و مهارتهایی همچون قفل باز کردن را نیز فرا گیرید اما شروع روند اصلی بازی در واقع از فردای همان روز آغاز می شود.
 


در طی روند اصلی بازی شما هر روز باید راس ساعت معین سر کلاس های متفاوت خود که طبق یک برنامه هفتگی (که البته شما آن را ندارین) پیش می رود ، حاضر باشید و در صورتی که ساعات برگزاری کلاس شما بیرون از کلاس باشید و یکی از ناظمان شما را ببیند بلافاصله شما را می گیرد و سر کلاس می برد که در بعضی شرایط و در هنگامی که کلاستان دیر شده است و دوست دارید سر آن کلاس حاضر باشید (که برای تکمیل کردن بازی باید باشید) ، می توانید خود را به یکی از ناظمان نشان دهید و بگذارید او شما را دستگیر کند تا در یک چشم بر هم زدن به کلاستان برسید.
 

 


این کلاس ها که معمولا دو تا در روز هستند و ساعت 9:30 آغاز می شوند ، شامل درس هایی همچون : بیولوژی، هنر، موسیقی، ورزش، زبان و ... می باشد. نکته جالب در این بازی وجود یک ساعت در گوشه بالای صفحه است که متناسب با آن شب و روز تغییر می کند و شما می توانید به کمک آن راس ساعت مقرر سر کلاس حاضر باشید.
 


نحوه عمل کرد در هریک از این کلاس ها متفاوت است . مثلا در کلاس شیمی شما باید آزمایشی را انجام دهید و انجام این آزمایش نیز بدین ترتیب است: مستطیل کوچکی در وسط صفحه نمایان است و دکمه های A,S,D,W با ترتیب خاصی از سمت راست صفحه وارد می شوند و وظیفه شما این است که بلافاصله پس از ورود یک دکمه به داخل مستطیل (که حاشیه های زرد رنگ دارد) همان دکمه را فشار دهید تا جیمز آزمایش را با موفقیت انجام داده و نمره قبولی را در آن جلسه دریافت کند. این نحوه عملکرد در کلاس موسیقی نیز مورد استفاده شما قرار خواهد گرفت.
 


شاید بتوان گفت دشوار ترین کلاس شما ، کلاس درس زبان است. در این کلاس شما چند حرف در اختیار دارید و باید با استفاده از آن حرف ها کلماتی که در چارچوب زبان انگلیسی باشند را بسازید . این کار باید در عرض 3 دقیقه انجام شود و با ساختن هر کلمه به درصدی که در گوشه بالای صفحه نمایانگر است اضافه می شود . این درصد ابتدا به رنگ قرمز است و شما باید با ساختن کلماتی آن را به رنگ سبز برسانید تا بتوانید ار درس زبان در آن جلسه نمره قبولی را دریافت کنید.
 


به غیر از کلاس ها روند بازی شامل انجام ماوریت های مختلف نیز می شود. این ماموریت ها به صورت ستاره هایی زرد رنگ بر روی نقشه ی کوچک گوشه ی صفحه نمایان است . ماموریت های شما در این بازی بسیار متفاوت است و از آزار دادن اعضای تیم فوتبال مدرسه تا پس گرفتن دفترچه یک دختر نوجوان (که بعد از انجام این کار او عاشق شما می شود) برای شما در نظر گرفته شده است بنابراین در طول این بازی هرگز احساس یکنواختی نخواهید کرد چرا که هر روز و هر شب با حادثه و ماموریتی جدید رو به رو خواهید شد. فضای انجام ماموریت ها نیز پس از گذشت درصدی از بازی ، به داخل شهر و خارج از مدرسه نیز کشیده می شود و این خود باعث ایجاد تنوع هرچه بیشتر در بازی می گردد.
 


در کنار ماموریت های اصلی عده از افراد نیز در مدرسه وجود دارند که نیاز به کمک شما دارند . این افراد با علامت ضربدر آبی رنگی بر روی نقشه مشخص می شوند و اگر نزدیکتان باشند ( که معمولا هم هستند) خودشان به سراغ شما آمده و تقاضای کمک می کند. با انجام دادن این نوع ماموریت ها نیز شما پول یا پاداش های متفاوتی دریافت می کنید و از آنجایی که اکثر این ماموریت ها بسیار ساده و ابتدایی است و به انجام دادنش می ارزد.
 


در این بازی رفتارهای اجتماعی شما با افراد به دو صورت جنگ یا دوستی است. شما در بازی هرگاه به طرف فردی بروید و کلیک راست موس را بزنید ، در گوشه سمت راست پایین صفحه لیست این دو رفتار اجتماعی و اینکه برای هریک کدام دکمه را فشار دهید مشخص است. عده در بازی وجود دارند که رفتار دوستانه یا غیر دوستانه شما برایشان فرقی ندارد و در هر صورت با شما سر جنگ دارند. به شما تو صیه می کنم این افراد را به شدت بزنید!!!!!
 


طبق میل یک پسر نوجوان ، جیمز در بازی می تواند شیطنت هایی را با دختر ها انجام دهد و این شیطنت ها از دست درازی (!!!) تا پیشنهاد دوستی و هدیه دادن امکان پذیر است. شما می توانید از مقابل خوابگاه دختران گل بچینید و در هنگام برخورد با آن ها از آن استفاده کنید. اگر دختری از شما خوشش بیاید پس از گفتن یک جمله از سوی شما ، می توانید به او هدیه بدهید و سپس او را بوس کنید. اما برای علاقه یک دختر به شما شرطی نیز وجود دارد که این شرط پوشیدن لباس های زیبا و ایجاد تنوع در آن هاست.تا پیش از اینکه پایتان به شهر باز شود شما می توانید از فروشگاهی که در طبقه ی اول ساختمان مدرسه قرار دارد (و لباس های بسیار محدودی را نیز دارد) لباس تهیه کنید که این لباس ها بلافاصله بر تن شما قرار گرفته و دیگر لباس ها به کمدتان در اتاقتان ارسال می شود.

 


نبرد هایی که شما در بازی انجام می دهید فقط به ضربات مشت محدود نمی شود بلکه شما با گذراندن جلسه اول کلاس ورزش تکنیک های دیگری نیز می یابید که در نبرد ها و در واقع دعوا ها بسیار به کارتان می آید. همچنین در بازی پیر مردی وجود دارد که ساکن جایی در اطراف مدرسه است و در صورت تحویل یک ترانزیستور به او ، می توانید یک فن رزمی از او بیاموزید.
 


شما می توانید با فشردن دکمه R سر نفر مقابل خود را در اختیار گرفته و سپس به او مشت بزنید ، با پیشانی به صورتش بزنید ، مشت محکمی بر او وارد کنید و ... . همچنین تا پیش از اینکه به او نزدیک شوید نیز انتخاب های زیادی مقابلتان قرار دارد که با پیش روی در بازی هرچه بیشتر بر تعداد آن ها اضافه می شود. چنانچه در فاصله نسبتا نزدیک حریف باشید می توانید به او مشت بزنید یا با یک اپر کات جانانه، او را به زمین بیاندازید. اگر فاصله تان نیز با دشمن زیاد باشد می توانید از اشیای محیط اطراف برای پرتاب کردن به سمت او استفاده کنید و یا اینکه از سلاح کوچک خود برای ضربه زدن استفاده کنید.
 


درجه سلامتی شما نیز در بالای صفحه قرار دارد و می توانید اصلا نگران آن نباشید زیرا با از پای در آوردن ( نمی توان گفت کشتن) اکثر افراد یک نوشابه بدست می آورید که سلامتی شما را افزایش می دهد. نکته بسیار جالب بازی اینجاست که شما با بوسیدن هر دختر درجه سلامتی خود را افزایش می دهید!!!!
 


یکی از جالب ترین کارهایی که شما می توانید در بازی انجام دهید دست درازی به منشی مدیر مدرسه که یک زن با لباس معلمی است ، می باشد. شما پشت هر فردی که قرار گیرید با نگه داشتن کلیک راست موس و سپس زدن دکمه مشخص شده ، می توانید به او دست درازی کنید. پس از این کار خلاف خود خانم منشی و تمام ناظم های اطراف بدنبال شما خواهند افتاد و تعقیبتان می کنند. در این جور موارد شما دو راه دارید : 1- دور از چشم ناظمان وارد سطح آشغال شده و در آنجا پنهان شوید ، 2- در صورتی که یکی از ناظمان با شما گلاویز شد ، می توانید با فشردن دکمه R از دست او رها شده و دوباره فرار کنید.
 


اگر بخواهیم گرافیک بازی را در یک جمله خلاصه کنیم ، می توان گفت: " گرافیک این بازی شباهت بسیار زیادی به GTA: San Andreas دارد و شاید حتی با دیدن آن فکر کنید که شرکت سازنده هیچ تغییری در گرافیک این بازی نسبت به GTA: San Andreas ایجاد نکرده است".با گفتن این جمله دیگر مطمئنا نیازی به توضیح در مورد گرافیک این بازی نیست چرا که تقریبا تمام بازیبازان GTA: San Andreas را تجربه کرده اند.
 


حالت کلی صداگذاری بازی نیز شباهت بسیار زیادی به سری GTA دارد. دوبلر ها برای شخصیت ها مناسب هستند و در بازی صدای بیشتر افراد به چهره شان می خورد. شاید یکی از معدود نقطه ضعف های صداگذاری در این بازی موسیقی پس زمینه بازی باشد که بسیار تکراری است و در مواقعی که شما یک کار طولانی و خسته کننده را انجام می دهید نه تنها شما را از حالت خستگی و بی حوصلگی خارج نمی کند بلکه با تکرار ریتم نه چندان بلند خود اعصاب شما را به هم می ریزد. این مورد در هنگامی که شما مشغول باز کردن یک قفل به صورت دزدکی هستید کاملا مشهود است زیرا این کار قاعده چندان خاصی ندارد و ممکن است مدتی به طول بیانجامد.
 


در کل می توان گفت این بازی با روند سریع و مناسب خود از نظر دشواری شما را کاملا درگیر و مجذوب خود می کند و تنوع بسیار زیاد در ماموریت های بازی باعث می شود شما هر بار انگیزه زیادی برای وارد شدن به بازی داشته باشید. به طور خلاصه BULLY: Schoolar Edition تجربه ای به یاد ماندنی برایتان خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد