جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

Far Cry 2 نقد بازی

نقاط قوت : گرافیک بی نظیر ، نوآوری هایی در بازی ، صداگذاری مطابق با المان های محیطی
نقاط ضعف : روند تکراری بازی
 


هرگز تاریخ نوزدهم ژولای 2007 را فراموش نخواهم کرد چرا که در این روز شرکت یوبی سافت به صراحت از نسخه دوم بازی Farcry پرده برداری و اعلام کرد که بازی را در تاریخ 23 اکتبر 2008 منتشر خواهد کرد(و بازی دقیقا در همان روز نیز منتشر شد). در این برحه ی چهارده-پانزده ماهه ی بین پرده برداری بازی تا انتشار آن هر چند مدت یک بار اخبار یا ترایلری جدید از بازی ارائه میشد و این امر باعث ایجاد اشتیاق بیشتر طرفداران به بازی میشد. قرار بود یک بازی متفاوت را شاهد باشیم که المان هایی کاملا جدید و منحصر بفرد را ارائه دهد.

نقاط قوت : گرافیک بی نظیر ، نوآوری هایی در بازی ، صداگذاری مطابق با المان های محیطی
نقاط ضعف : روند تکراری بازی
 


هرگز تاریخ نوزدهم ژولای 2007 را فراموش نخواهم کرد چرا که در این روز شرکت یوبی سافت به صراحت از نسخه دوم بازی Farcry پرده برداری و اعلام کرد که بازی را در تاریخ 23 اکتبر 2008 منتشر خواهد کرد(و بازی دقیقا در همان روز نیز منتشر شد). در این برحه ی چهارده-پانزده ماهه ی بین پرده برداری بازی تا انتشار آن هر چند مدت یک بار اخبار یا ترایلری جدید از بازی ارائه میشد و این امر باعث ایجاد اشتیاق بیشتر طرفداران به بازی میشد. قرار بود یک بازی متفاوت را شاهد باشیم که المان هایی کاملا جدید و منحصر بفرد را ارائه دهد. مصاحبه هایی که از سوی هر یک از سازنده های بازی انجام میشد به ما حس روبرویی با یک شاهکار را در آینده القا میکرد. مثلا در یکی از مصاحبه ها Louis-Pierre Pharand تهیه کننده بازی اعلام کرد که بازی به همراه ماموریت های جانبی بیش از 50 ساعت گیم پلی خواهد داشت یا اینکه وسعت محیط بازی حدود 50 کیلومتر مربع خواهد بود. قرار بود با یک بازی 100 درصد واقع گرایانه روبرو باشیم و یوبی سافت روی این امر اصرار فراوان داشت به حدی که در همان اوایل ساخت بازی یک تیم متشکل از کارمندان خود را جهت بررسی کامل محیط ها و دستیابی به خصوصیات قاره سیاه به یک اردوی دو هفته ای در آفریقا فرستاد. زمان گذشت و 23 اکتبر نیز فرا رسید و اینک بازی با تمام خوبی ها و بدی هایش در اختیار ما قرار دارد .

 


در ابتدای بازی شما باید از بین نُه کاراکتر یک نفر را انتخاب کنید . نکته جالب در این مورد اینست که هرکدام از این کاراکتر ها دارای خصوصیاتی کاملا متفاوت از بقیه هستند و روند بازی برای هر کدام با بقیه متفاوت خواهد بود. سوار تاکسی میشوید و خود را در جنگل های سرسبز افریقا میبینید . در بین مسیر با جلوه ای خاص رو به رو میشوید که نشان دهنده ابتلای شما به ویروس مالاریا میباشد . به هر نحوی که است تا رسیدن به هتل مقاومت میکنید و در آنجا بیهوش میشوید . وقتی به هوش می آیید شخصی به نام The Jackal را روی سر خود میبینید که دارد برایتان خط و نشان میکشد. سپس او از آنجا می رود کنترل بازی به شما سپرده میشود. بازی خیلی زود شما را وارد درگیری ها میکند و در همان ابتدای بازی با اینکه تصویر واضحی را شاهد نمیباشیم (به دلیل ابتلا به همان مالاریا) باید به مبارزه با عده ای بپردازیم.

 


مبارزات بازی شباهت بسیاری به نبردهای کرایسیس دارد ، با همان اکشن و همان میزان نفس گیری . دشمن ها بسیار سر سخت هستند و گاهی باید یکی دو خشاب رویشان خالی کنید تا از پا درآیند. از طرفی هم میتوانند از فاصله های بسیار دور و حتی با ضعیف ترین اسلحه ها شما را به خوبی هدف قرار دهند و این دو مورد درجه سختی بازی را تا حدودی بالا برده است. خوشبختانه در بازی خودروهایی به وفور یافت میشوند که اسلحه قدرتمندی مثل همان چیزی که در کرایسیس دیده ایم روی آنها نصب است و این میتواند در نبردها کمک شایانی به شما بکند. مشکلی که در این قسمت خود را نشان میدهد اینست که همزمان نمیتوانید هم تیراندازی کنید و هم رانندگی کنید و برای رفتن به حالت تیراندازی باید دکمه c را بزنید تا بر روی ماشین رفته و در جلوی اسلحه مستقر شده و از اینجا دشمنان را مورد هدف قرار دهید . در این حالت دشمنان میتوانند به راحتی و با شلیک چند گلوله خودرو را به همراه شما به هوا بفرستند . در صورتی که دود از خودرویتان بلند شد باید سریعا از ماشین خارج شده و تا میتوانید از آن دور شوید. اگر به اندازه کافی زمان داشتید و از امنیت کافی در اطرافتان مطمئن بودید با آچار به جان خودرویتان بیفتید و آن را تعمیر کنید . این کار را خود بازی و به سادگی هر چه تمام و فقط با چرخاندن یک پیچ برایتان انجام می دهد. در طول بازی کاری را که بسیار باید انجام دهید رانندگی با همین خودروهای بدقلق است که ممکن است موجب خودرو زدگی شما شود. البته در بازی وسایل حمل و نقل دیگری نیز مانند اتوبوس نیز وجود دارند که بوسیله آنها میتوانید در نقشه ها جا به جا شوید.

 

 


اغلب مراحل چنین است که که در نقشه باید به قسمت هایی که با رنگ زرد مشخص شده اند بروید(َAvailable Mission) بروید و در آنجا پس از آنکه ماموریت از سوی شخص یا گروهی خاص به شما سپرده شد به قسمت دیگری از نقشه بروید و ماموریتتان را به اتمام برسانید . این عمل میتواند به شدت روی تکراری شدن گیک پلی بازی تاثیر بگذارد و تا حدودی روی اعصاب شما راه برود ! مسیر هایی در بازی وجود دارند که باید چندین بار آنها را طی کنید تا به مقصد برسید . شاید برای بار اول مشاهده این محیط ها جذابیت داشته باشد اما برای دفعات بعد به غیر از خسته کردن بازی باز هیچ چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت . در طول راهها خانه هایی با عنوان Safe House وجود دارد که میتوانید آنها را از چنگ عده ای درآورید و مال خود کنید . در این خانه ها میتوانید استراحت کنید و زمان را بگذرانید. برای هر چند ساعت که دوست دارید میتوانید در این خانه ها بخوابید و نکته ای که به شما کمک میکند اینست که دسترسی دشمنان به این خانه ها امکان ندارد . در بازی حیواناتی را نیز میتوانید مشاهده نمایید که فقط جنبه ی دکوری دارند و هیچ گونه آزاری برایتان به همراه ندارند . فقط به محض اینکه چشمشان به شما بخورد پا به فرار میگذارند.

 


شاید یکی از عواملی که در همان نگاه اول نظرات شما را به خود جلب کند گرافیک بازی باشد که انصافا هیچ گونه کم و کاستی ندارد . فارکرای 2 به لطف وجود موتور گرافیکی Dunia ( یوی سافت این اسم را از کلمه فارسی دنیا برداشته است ) توانسته است گرافیکی بسیار چشم نواز و زیبا را ارائه دهد و خود را از لحاظ جلوه ها بصری به بازیهای نسل بعد مرتبط سازد. تنها نقطه ضعفی که در مورد گرافیک بازی نظرم را جلب کرد نداشتن سایه کاراکتر اصلی بازی بود . بازی در تمام موارد گرافیکی موفق عمل کرده است و یوبی سافت از این لحاظ به تمام قول هایش عمل کرده است. چرخه های شبانه روزی و 24 ساعتی بسیار زیبا هستند و اگر کاراکتر بازی دارای یک ساعت نیز میبود تا بتواند زمان دقیق را بفهمد همه چیز کامل میشد. البته میتوان با رفتن به Safe House ها زمان را فهمید یا در طول روز با مشاهده موقعیت خورشید زمان را تا حدودی تخمین زد.

 


صداگذاری بازی نیاز به توضیح زیادی ندارد و در یک کلام فوق العاده است . نمونه بارز صداگذاری بازی در جنگل هاست ، در جنگل ها صداگذاری به گونه کار شده است که به عالی ترین نحو ممکن حس بون در این محیط ها را به شما القا میکند. این به این معنی نیست که صداگذاری مبارزات یا دیگر موارد بازی ضعیف باشد بلکه نقطه قوت بازی هم به شمار می آید.

 


جی تی ای را در جنگل تجربه کنید !
در طول چند سال اخیر شاهد انتشار نسخه های متمادی از سری جی تی ای بودیم (مثل جی تی ای در تهران) که هر کدام از این بازیها به تنها بازی که شباهت نداشتند جی تی ای بود. اما این بار یک بازی کاملا رسمی و معتبر منتشر ش که بیشترین شباهت را به جی تی ای دارد. وجود خانه هایی با عنوان Safe House در بازی ، استفاده بسیار زیاد از خودرو ها در بازی ، وجود دشمن های متشابه ، وجود چرخه های شبانه روزی ، محیط Open-World و تنوع شکل این محیط ها و عوامل بسیار زیاد دیگر موجب شده است تا یه بازی شبیه به جی تی ای را پیش رو داشته باشیم !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد