جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

Brothers in Arms: Hells Highway نقد بازی

نقاط قوت : گرافیک عالی، استفاده از جلوه های تصویری خوب، تخریب پذیری محیط
نقاط ضعف : تکراری شدن گیم پلی، غیر طبیعی بودن برخی انفجارات
 


وقتی به اسم بازی توجه می کنید به نظرتان می رسد که چرا بزرگراه جهنم؟ در ذهنتان تصور کنید که چند سرباز که با هم مثل برادر هستند در یک خیابان بزرگ سنگر گرفتند چرا که از یک طرف MG42 ها از طرف دیگر راکت اندازها،تک تیر انداز ها و تانک ها همه و همه این سرباز های بد بخت را به آتش توپ و گلوله بسته اند آنوقت است که متوجه می شوید بزرگراه جهنم یعنی چه! کمپانی بزرگ و معروف یوبی سافت با همکاری gearbox software بالاخره قسمت جدید بازی پر طرف خود یعنی brothers in arms را با عنوان hell’s highway روانه بازار کرد.این بازی که قسمت های قبلی آن فروش خوبی داشت و هیولا بودن یوبی سافت را در بازی سازی بیش از پیش ثابت کرد، باید دید که این نسخه هم به موفقیت نسخه های قبلی می رسد یا نه؟

نقاط قوت : گرافیک عالی، استفاده از جلوه های تصویری خوب، تخریب پذیری محیط
نقاط ضعف : تکراری شدن گیم پلی، غیر طبیعی بودن برخی انفجارات
 


وقتی به اسم بازی توجه می کنید به نظرتان می رسد که چرا بزرگراه جهنم؟ در ذهنتان تصور کنید که چند سرباز که با هم مثل برادر هستند در یک خیابان بزرگ سنگر گرفتند چرا که از یک طرف MG42 ها از طرف دیگر راکت اندازها،تک تیر انداز ها و تانک ها همه و همه این سرباز های بد بخت را به آتش توپ و گلوله بسته اند آنوقت است که متوجه می شوید بزرگراه جهنم یعنی چه! کمپانی بزرگ و معروف یوبی سافت با همکاری gearbox software بالاخره قسمت جدید بازی پر طرف خود یعنی brothers in arms را با عنوان hell’s highway روانه بازار کرد.این بازی که قسمت های قبلی آن فروش خوبی داشت و هیولا بودن یوبی سافت را در بازی سازی بیش از پیش ثابت کرد، باید دید که این نسخه هم به موفقیت نسخه های قبلی می رسد یا نه؟

همانند نسخه های قبلی داستان بازی در سال های پایانی جنگ جهانی دوم یعنی بین سال های 1944 و 45 درهلند در بخش هایی که توسط آلمان ها فتح شده و نیروهای امریکایی قصد باز پس گرفتن این قسمت هارادارند. شخصیت اصلی هم چنان همان مت بیکر( (Matt Bakerاست، که پس از پشت سر گذاشتن دوره های بسیار سخت و پر از درد خود، با خاطراتی که از کشته شدن دوستان خود از جمله کوین که توسط تک تیر اندازی کشته شد، پاریس را ترک و به هلند آمده است. مت که ماموریت اصلی او بیرون کردن آلمانی ها از هلند است در ابتدا ماموریت پیدا می کند که یکی از سلاح های راکت انداز آلمانی ها را که بدون رحم و توجهی به این که چه تعداد غیر نظامی در این شهرها زندگی میکند برای کشتن نیروهای امریکایی شهر را بمباران می کنند. مردم را به طرز بی رحمانه ای میکشند و به دار می آویزند را متوقف کند. وقتی مت در این ماموریت پیروز می شود بعد از مدتی متوجه می شود فرمانده گروهشان کلنل، توسط یکی از تک تیر اندازهای آلمانی نزدیک یک کلیسا کشته شده وقتی مت خود را با سختی زیاد به تک تیر انداز می رساند متوجه می شود که او همان کسی است که کوین را کشته و..... داستان بازی با حال و هوای جنگ جهانی هم خوانی و در کل داستان شباهت های زیادی به فیلم های سینمایی دارد. همه مشکلات آن زمان چه از بی رحم بودن آلمان ها گرفته تا روانی شدن سربازها به خاطر بیش از حد قوطه خوردن در این اوضاع به خوبی به تصویر کشیده شده به طوری که گاهی اوقات دلتان برای این بیچاره ها می سوزد. هم چنین فلش بک ها ی بازی که اتقاقات قسمت های قبلی را نشان می دهد در قوی تر شدن داستان کمک زیادی کرده است، این خاصیت های داستانی باعث شده تا نتوان به همین راحتی از داستان بازی ایراد خاصی گرفت.

گرافیک در کل قابل قبول و زیباست. سایه های بازی در تمام قسمت ها چه سایه ی سربازان و بر روی زمین و چه سایه شخصیت اصلی بر روی اسلحه ها خوب از آب در آمده، ولی سایه زنی، بعضی اوقات ، دچار خرابی بافت در برخی قسمت ها، می شود. کارکترها در قسمت صورت و سر و حرکات بدن خوب و طبیعی هستند ولی در بعضی از بافت ها مثل دست ها و حرکات صورت چنگی به دل نمی زند. فضای بازی که با فضای شهرها در آن زمان یعنی جنگ جهانی دوم سازگاری دارد و نوع زندگی و امرار معاش آنان را به خوبی به تصویر کشیده قابل تحسین است ولی چیزی که کار را خراب کرده افت فریم در بعضی از قسمت های وسیع ویا شلوغ شهراست. از دیگر محاسن، می توان به خوبی طرح و بافت اسلحه ها و نزدیک بودن آنها به واقعیت، حرکات طبیعی دست ها و بدن مت یا دیگر کارکترها در هنگام انفجارها مانند نارنجکها و توپها؛سنگر گرفتن یا شلیک کردن و دویدن اشاره کرد. بازی از نور و نور پردازی بسیار خوبی بر خوردار است مثل نور خورشید و انعکاس آن. نور هایی که از انفجار ها ویا آتش خروجی از لوله اسلحه ها ساطع می شود و....ولی این ها فقط محاسن گرافیکی است همان طور که گفته شد بازی در بعضی نواحی دچار افت فریم شده و بافت های ساختمان ها و اجسام از دور گاهی دچار مشکل می گردد، درمکان هایی که تعداد فریم ها زیاد است کند شدن بازی پا بر روی اعصاب بازی کن می گذارد چرا که انتظارنمی رود که لودینگ های زود به زود و گاهی طولانی بازی با این اشکالات و باگ های گرافیکی همراه باشد. در کل هم دادن امتیاز 7الی8 به گرافیک بازی چندان بی رحمانه نیست!

 


گیم پلی بازی با دیگر گیم های اول شخص کمی متفاوت است مثل درگیری های بازی، ودر هنگامی که کسی متوجه حضور شما می شود، انتظار نداشته باشید همانند بوت های easyکانتر سربازها بایستند تا شما آنها را با خیال راحت هد شات کنید. هوش مصنوعی دشمنان به آنها آجازه می دهد که پشت سنگرها بایستند با دقت شلیک کنند آنقدر شما را منتظر بگذارند تا شما ازخود مجبور شوید به آنها حمله ور شوید. شما هم به راحتی می توانید سنگر بگیرید پنهان شوید در کنار دیوارها حرکت کنید تا از آتش دشمن، در امان باشید. اگر دست به این کارها نزنید حتی در حالت easy هم ممکن است با چند گلوله از پا دربیایید. ولی همین در گیری های واقع گرایانه بعضی مواقع، طولانی و خسته کننده می شود ولی هر چند کنترل دو گروه مختلف که شما را در مراحل یاری می کنند از طرفی خسته کننده بودن را می پوشاند واز طرفی دیگر درامان نگه داشتن آنها خود نوعی مشکل است. در ماموریت ها تنوع آنچنانی وجود ندارد پاکسازی شهرها از بین بردن سلاح های سنگین مقاومت در برابر حمله های گروهی و هجومی دشمن مرتب تکرار که پس از مدت کوتاهی خسته کننده می شود.
 


در کل موسیقی های چندان متنوعی وجود ندارد ولی همان تعداد محدود با ریتم نظامی و سبک قدیمی که دارد، دل نشین است واین موسیقی ها را هم فقط در طی دموها می توان شنید و در هنگام بازی موسیقی پس زمینه پخش نمی شود. صدا گذاری ها و دیالوگ ها به لطف دوبلور های خوب بازی دقیق و به موقع است به غیر از مواردی مثل تکرار بیش از حد دیالوگ های داخل گیم پلی توسط یارهای خودی که سر را به درد می آورد. صداگذاری کارکتر ها مشکلی ندارد. صداهای فضای اطراف مثل صدای انفجار های توپ ها و نارنجک ها تا چند لحظه سوت دیوانه کننده ای تولید می کند، صدای اسلحه ها نیز بسته به نوع سلاح متفاوت است واختلافی هم بین صدای شلیک گلوله و پرتاب خود گلوله وجود ندارد.


در آخر هم دموهای بازی که سبک اشکن و زیبایی دارد شباهت زیادی به فیلم های سینمایی مخصوصا از نظر حرکات دوربین دارد که باعث می شود که دمو های بازی یکی از سرگرم کننده ترین بخش های آن باشد.

با تمام این موضوعات این بازی هم چنان یک Brother in Arms است و تا به حال تمامی این برادران در نسخه های قبلی ارزش همکاری و همراهی را داشته اند!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد