جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

FIFA 09 نقد بازی

نقاط قوت : گیم پلی عالی، گرافیک خیره کننده، بهینه سازی نسبت به قبل
نقاط ضعف : -
 


 کمپانی سازنده بازی های ورزشی شرکت EA یعنی EA Sports همواره بهترین و پر طرفدار ترین سری بازی های ورزشی را در تمام رشته ها روانه بازار کرده است. اما اگر به نسخه های 2008 از سری های پر طرفداری همچون NBA Live و FIFA بنگریم شاهد عدم پیشرفت و حتی در برخی زمینه ها پایین تر آمدن سطح کیفی آن ها خواهیم بود. NBA Live 08 را می توان بعنوان نا امید کننده ترین نسخه این بازی در چند سال اخیر نامید که واقعا طرفداران همیشگی سری را مایوس ساخت زیرا به غیر از دیده نشدن هیچ گونه پیشرفتی در بازی ، پسرفت محسوسی نیز در این نسخه به چشم می خورد.

نقاط قوت : گیم پلی عالی، گرافیک خیره کننده، بهینه سازی نسبت به قبل
نقاط ضعف : -
 


 کمپانی سازنده بازی های ورزشی شرکت EA یعنی EA Sports همواره بهترین و پر طرفدار ترین سری بازی های ورزشی را در تمام رشته ها روانه بازار کرده است. اما اگر به نسخه های 2008 از سری های پر طرفداری همچون NBA Live و FIFA بنگریم شاهد عدم پیشرفت و حتی در برخی زمینه ها پایین تر آمدن سطح کیفی آن ها خواهیم بود. NBA Live 08 را می توان بعنوان نا امید کننده ترین نسخه این بازی در چند سال اخیر نامید که واقعا طرفداران همیشگی سری را مایوس ساخت زیرا به غیر از دیده نشدن هیچ گونه پیشرفتی در بازی ، پسرفت محسوسی نیز در این نسخه به چشم می خورد.


اما هنگامی که نگاهی به FIFA 08 می اندازیم ، متوجه می شویم که وقایع به صورت دیگری برای این بازی رقم خورد.همانطور که همه ما می دانیم چند سالی است که سری "فیفا" دیگر دارای 100% توجه بازیبازان نیست بلکه با ظهور رقیبی جدید به نام Pro Evolution Soccer ، تعداد زیادی از بازیبازان به سمت این سری جذب شده اند و با انتشار هر نسخه از سری "فیفا" این بازی تحت شعاع رقیب خود زیر سوال می رود. خیلی از بازیبازان نیز اعتقاد دارند که گیم پلی سری PES بسیار طبیعی تر و نزدیک تر به فوتبال واقعی است و همین امر باعث شد تا طرفداران سری "فیفا" اصلا نتوانند با بازی FIFA 08 خود را راضی کنند ، چرا که به عقیده بسیاری این نسخه نسبت به نسخه پیشین هیچ تغییر عمده ای به خصوص در گیم پلی نداشت .

به جرات می توان گفت بلاخره وجود همین رقیب ، زیر سوال رفتن سری "فیفا" و استقبال نه چندان خوب طرفداران از نسخه قبلی ، کمپانی بزرگ EA Sports را بر این داشت تا برای صعودی دوباره و بدست آوردن اعتبار تحلیل رفته خود نسخه ای قدرتمند را در سال 2009 روانه بازار کند و با خبرها و پیش نمایش هایی که قبل از انتشار بازی منتشر شد همگان منتظر این بازی شدند.
 


شاید بتوان گفت FIFA 09 از هر نظر یک فوتبال کامل و بی نقص می باشد. تفاوت را می توان از همان ابتدای ورود به این بازی حس نمود چرا که میان پرده (دمو) بسیار زیبایی قبل از ورود بازیباز به فهرست اصلی بازی در نظر گرفته شده است که نسبت به میان پرده های قبلی بسیار زیبا تر و پویا تر است.

تغییرات با مشاهده فضایی زیبا و براق در فهرست اصلی بازی ادامه پیدا می کند و پشت صفحه بسیار کلاسیک و مجلل صفحه اول به علاوه ی فهرست هایی که تمام دکمه ها در آن بسیار براق و زیبا هستند ، به بازیباز نوید آغاز تجربه ای جدید را می دهد.با نگاه به انتخاب های موجود در فهرست صفحه اول بازی بدون شک یکی از موارد توجه طرفداران سری را به خود جلب خواهد کرد.ADIDAS live Season قسمت جدیدی است که به بازی افزوده شده و به بازیباز این اجازه را می دهد تا پس از طی مراحلی ، بتواند هر هفته تغییرات مربوط به وضعیت آمادگی بازیکنان دنیای فوتبال را بر روی نسخه خود داشته باشد. طبق گفته سازندگان بازی ، کسانی که از این قابلیت بهره ببرند خواهند توانست تا تمام فعل و انفعالات دنیای حقیق فوتبال را به زمین های سبز نسخه خود ببرند و با توجه به آن ترکیب تیم خود را دستکاری کنند.

به غیز از قسمتی که در مورد آن توضیحاتی داده شد حالت خاص جدیدی به بازی اضافه نشده است و حالت های بازی همان هایی هستند که در نسخه های پیشین نیز دیدیم. در بین حالت های بازی بدون شک Manager Mode دارای بیشترین استقبال است و همانطور که تمام طرفداران این سری می دانند در این حالت با انتخاب یک مربی با اسم دلخواه خودتان و چهره ای که برای او از بین چهره های از پیش تعیین شده انتخاب می کنید ، فصل را آغاز خواهید کرد. شاید تنها نکته ای که در مورد این حالت قابل به ذکر باشد عدم تغییر چهره های از پیش تعیین شده ای است که شما می توانید برای مربیتان انتخاب کنید.واقعا تعجب بر انگیز است که شرکت سازنده علی رغم تحولی که در بازی ایجاد نموده به این قسمت کوچک هیچ توجهی نکرده است.

 


شاید یکی از جذاب ترین حالت ها، قسمت BE A Pro Season باشد که بازیباز در آن می تواند کنترل 1 تا 4 بازیکن را بر عهده بگیرد . در این حالت از بازی شما می توانید بازیکن مورد علاقه خود را انتخاب کرده در نقش او بازی کنید و یا اینکه بازیکن خود را به صورت یک بازیکن جدید از نظر چهره ، مهارت ، خصوصیات فیزیکی و نام طراحی نمایید و با او وارد یک تیم شده ، فصل را آغاز کنید. نکته جالب برای تمام آنانی که اینترنت های پر سرعت دارند این است که شما می توانید در این حالت به همراه سه تن دیگر از دوستان خود وارد میدان شوید . فقط تصور کنید که چقدر جذاب است که شما و 3 تن دیگر از دوستانتان در یک تیم بزرگ در نقش بازیکنان معروف و محبوب دنیای فوتبال با یکدیگر همراهی نمایید. این حالت در نسخه پیشین نیز وجود داشت اما می توان گفت این نسخه جلوه ای دیگر از این حالت را، با توجه به گرافیک فوق العاده و دوربین بسیار بسیار جذاب ، برایتان تدایی خواهد کرد.
 


هنگامی که در بازی "فیفا 09" به مستطیل سبز وارد می شوید به خوبی می توانید عمده ترین و مثبت ترین تفاوت نسبت به نسخه های پیشین را حس کنید. گیم پلی این نسخه بسیار پیشرفت کرده است و نکات بسیار جذابی به آن افزوده شده که بازی را به فوتبال واقعی هرچه بیشتر نزدیک می سازد. دیگر پاس ها و توپ های ارسالی به صورتی غیر طبیعی به مکان و بازیکن مورد نظر نمی رسد بلکه شما می توانید در این نسخه همانند فوتبال واقعی توپ های سرگردان زیادی را ببینید که حاصل یک پاس کم ضرب یا پر ضرب بوده است و همین طور باید به این نکته نیز توجه داشت که دیگر توپ های سرگردان با نزدیک شدن یک بازیکن به پای او نمی چسبند بلکه بازیکن باید برای تصاحب آن واقعا مبارزه کند و خیلی سریع آن را پاس داده یا به طرفی هدایت نماید. نکته دیگر این است که شوت ها و پاس های بازیکنان امکان خطا و اشتباه دارد و بازیباز باید با توجه به شرایط بازیکن ، میزان خستگی او و فاصله بازیکن با هدف ضرب مناسب را برای توپ خود انتخاب نماید و همان مقدار کلید مورد نطر را فشار دهد.

کنترل ها نیز در این نسخه بسیار به گیم پلی جدید و طبیعی بازی کمک می کنند. در این نسخه دکمه های مجزایی برای تکل بلند ، تکل کوتاه ، خروج دروازه بان از دروازه و ... در نظر گرفته شده است که بدون شک این سیستم کنترلی جدید تاثیر خیلی مناسبی در روان تر شدن گیم پلی بازی داشته است. یکی از جدید ترین نکته های این نسخه امکان خارج کردن دروازه بان از دروازه است که به بازیباز کمک شایانی در کنترل هرچه بهتر اوضاع به هنگام تک به تک شدن بازیکنان حریف با دروازه خود می کند.

هنگامی که بررسی گرافیک این بازی می رسیم باید بگوییم کمپانی EA Sports واقعا تلاش و دقت زیادی را در طراحی گرافیک و فیزیک این بازی به خرج داده است. چمن ها دیگر از آن حالت بدون تحرک و بی انعطاف خارج شده اند و با وزش باد تکان می خورند. سایه های بازیکنان و اجسام بسیار بهتر و زیبا تر کار شده است و از همه مهم تر ، چهره بازیکنان واقعا طبیعی و ماهرانه طراحی شده است به طوری که با دیدن چهره اکثر بازیکنان از نمای نزدیک تصور خواهید کرد در حال دیدن یک مسابقه فوتبال از تلوزیون هستید. حتی مدل موی هر بازیکن بسیار دقیق طراحی شده و شما می توانید حتی تارهایی از موی بازیکنان را که روی پیشانی آنان ریخته است مشاهده کنیدو به جرات می توان گفت مدل موی هر بازیکن با بازیکن دیگر متفاوت و شبیه به خود آن بازیکن در دنیای حقیقی است.

از نظر طراحی فیزیک بازی باید گفت بازیباز شاهد نکاتی فوق العاده جدید و مبتکرانه است که برای اولین بار در هر بازی فوتبالی مشاهده می شود. کافیست برای پی بردن به دقتی که در طراحی فیزیک بازی به کار گرفته شده است فقط به استیل ایستادن کریستیانو رونالدو هنگامی که پشت یک ضربه ایستگاهی قرار گرفته توجه نمایید.

از نظر صدا گذاری نیز همواره سری "فیفا" از کیفیت بالایی برخوردار بوده است و در این نسخه نیز صدای تماشاگران و گزارش گر بسیار خوب و مناسب در کنار یکدیگر به گوش بازیکن می رسند و موزیک های متن فهرست های بازی نیز همان تراک های همیشگی ، متعدد و زیباست.
 


در کل می توان گفت طرفداران سری "فیفا" با بازی این نسخه از سری ، تجربه ای بسیار خوب و لذت بخش را خواهند داشت و حس نوآوری و بدیع بودن این نسخه به خوبی به بازیباز منتقل خواهد شد. باید گفت سازندگان سری PES برای اینکه بتوانند رقابت خود را با سری "فیفا" حفظ کنند و در رقابت از آن عقب نمانند ، باید تغییرات زیادی را ایجاد نموده و به فکر حرکت هایی نوآورانه باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
دروازه ی بازی ها سه‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1388 ساعت 07:02 ب.ظ http://www.gateofgames.blogfa.com

با سلام و عرض خسته نباشید/
اگر مایل به تبادل لینک هستی ابتدا وبلاگ منو با نام "دروازه ی بازی ها"لینک کنید و به من خبر بدید که شما رو با چه نامی لینک کنم.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد