جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

جامعترین وبلاگ بازی های کامپیوتری

بزرگ ترین مرجع بازی های کامپیوتری

Sins of a Solar Empire نقد بازی

نقاط قوت : گیم پلی و گرافیک بسیار خوب
نقاط ضعف : اعتیاد آور بودن بازی !
 
برای کل مدتی که بازی های استراتژی برای کنسول PC عرضه می شده است , دو نوع از این سبک بازی وجود داشته: سرزمین سازی (turn-base) و real time .استراتژی های سرزمین سازی همواره به این صورت بوده است که شما با نقشه بزرگ تری در بازی رو به رو بوده اید که بایددر آن به کشف سرزمین های ناشناخته می پرداختید , کشور خود را توسعه می دادید , تصمیم می گرفتید که در کدام زمینه ها تحقیق , مالیات ها را به چه میزان افزایش دهید و تصمیم های دیپلماسی دیگر از همین قبیل.

نقاط قوت : گیم پلی و گرافیک بسیار خوب
نقاط ضعف : اعتیاد آور بودن بازی !
 
برای کل مدتی که بازی های استراتژی برای کنسول PC عرضه می شده است , دو نوع از این سبک بازی وجود داشته: سرزمین سازی (turn-base) و real time .استراتژی های سرزمین سازی همواره به این صورت بوده است که شما با نقشه بزرگ تری در بازی رو به رو بوده اید که بایددر آن به کشف سرزمین های ناشناخته می پرداختید , کشور خود را توسعه می دادید , تصمیم می گرفتید که در کدام زمینه ها تحقیق , مالیات ها را به چه میزان افزایش دهید و تصمیم های دیپلماسی دیگر از همین قبیل.اما استراتژی های Real time بدین صورت بوده و هست که شما ارتشی را که قبلا آماده شده در اختیار دارید و در واقع تصمیم گیرنده دوم و در عین حال تصمیم گیرنده اصلی به هنگام جنگ هستید و مهارت شما در کنترل ارتش و راندن آن به مسیر درست است که حاصل کار را مشخص می سازد.به طور خلاصه باید گفت استراتژی های سرزمین سازی شامل کنترل تمام جنبه های یک امپراطوری می شود در حالی که استرتژی های real time بیشتر تمرکز بر روی جنگ را برای پیروزی در بازی می طلبد. سازنده های این بازی سعی کرده اند بهترین جنبه ها و ویژگی های هر دو نوع استراتژی را با یکدیگر مخلوط کرده آن ها را یکی سازند و بدین سان sins of solar Empire را منتشر ساختند.


داستان بازی روندی و قالبی بسیار آشنا برای کسانی دارد که تا به حال بازی های کامپیوتری را تجربه کرده اند.در زمانی در آینده برای سیاره زمین و اهالی آن که در این بازی Trader Emergency Coalition نامیده شده اند , دو تهدید و در واقع دو دشمن بزرگ وجود خواهد داشت . یکی از این دشمنان به نام Advent شاخه و در واقع نوعی از انسان ها هستند که در زمان گذشته تبعید شده اند.آن ها با تکنولوژی های پیشرقته و بیگانه خود آمده اند تا نیروهای زمینی را نابود سازند.نام دشمن دوم Vasari است که این گروه از بیگانگان هدفی به جز نابود کردن تمام چیزهای بر سر راهشان ندارند.در ظاهر هر سه این نیروها به یک صورت عمل می کنند اما تفاوت های ناچیزی در زمینه تکنولوژی و هزینه برای ساخت تجهیزات با یکدیگر دارند.برای مثال کشتی های فضایی یک گروه ممکن است هزینه و وقت زیادی ببرد اما در عوض از نیروی آتش و قدرت دفاع بیشتری برخوردار باشد و کشتی های فضایی گروهی دیگر ممکن است با هزینه کمتری ساخته شود اما به همان نسبت قدرت کتری نیز داشته باشد و زود تر نابود شود.


محیط بازی برای کسانی که بازی های Civilization , Master of Orion یا بازی های دیگر را تجربه کرده اند بسیار آشناست.بازیکنان یک سیاره کوچک در اختیار دارند , چند کشتی فضایی برای ساخت و ساز و هدفی که باید آن را در هر جای کهکشان هست بیابند و انجامش دهند.بر خلاف دو بازی که در بالا یاد شد باید گفت اکثر زمان این بازی به صورت یک استراتژی Real time است , به غیر از زمان کوتاهی که باید صرف ساخت تجهیزات نمایید . تمام تجهیزات مورد نیاز در طول چند ثانیه یا چند دقیقه (وابسته به آنچه می خواهید بسازید) آماده خواهند شد که این باعث می شود گیم پلی بازی سرعت خوب و مناسبی داشته باشد.بازیکنان پس از اندکی ساخت و ساز و آماده سازی خود و نیروهای جنگی خود باید یه سیاره های همسایه هجوم ببرند و با استخراج کردن و منابع با ارزش آن ها منافعی برای خود جمع آوری کرده و توسعه سرزمین خود ادامه دهند.برای رفتن از سیاره ای به سیاره دیگر و در واقع اعزام نیروها به سیارات دیگر تنها چند راه پیش بینی شده وجود دارد که بازیکنان باید با استفاده از آن نیروهارا اعزام کنند و همینطور به هنگام دفاع در برابر حملات احتمالی دشمنان نیز فقط لازم است از همان راهها محافظت نمایید.


سازندگان بازی برای هرچه بهتر و گویاتر کردن محیط بازی سنگ تمام گذاشته اند.برای مثال قسمتی در سمت چپ بالای صفحه وجود دارد که به طور کامل نشانگر وضعیت ساختمان ها و کشتی های فضایی در تمام سیارات تحت کنترل است و شما می توانید از طریق همان قسمت به ساختمان یا کشتی که می خواهید دست یابید که این باعث دسترسی هرچه آسان تر بازیکن به تمام تجهیزات خود می شود و در واقع به بازیکن این امکان را می دهد که تمام قسمت ها را در کنترل و مراقبت خود داشته باشد.یکی از ویژگی های بسیار کار آمد این قسمت کوچک این است که شما می توانید آن را جمع کرده و فقط در موارد نیاز از آن استفاده کنید.(این ویژگی در مواقعی که شما سیارات زیادی تحت کنترل دارید بسیار کار آمد است). همچنین شما با حرکت موس و بردن آن بر روی هر نیروی خود می توانید وضعیت او را به طور کامل مشاهده کنید و تصمیم بگیرید که چگونه باید در هنگام نبرد عمل کنید.

 
دو مشکل بزرگ وجود دارد که ممکن است بازیکنان را دچار سردرگمی کند.اولین مشکل نبود یک حالت (Mode) داستانی مشخص برای بازی کردن و به اتمام رساندن است. در واقع در بخش سینگل پلیر یا همان بازی انفرادی چند حالت مختلف وجود دارد که برای بازیکن جالب هیتند اما هیچ کدام نمی توانند کاملا جای یک حالت داستانی رسمی را بگیرند.نبود این حالت باعث می شود که بازیکنان نتوانند به طور کامل بفهمند که سر انجام بر سر هر گروه چه خواهد آمد و در واقع پایان بازی به کجا خواهد رسید.همچنین بودن یک حالت داستانی مشخص بدون شک باعث می شد بازیکنان بتوانند برای اقدامات خود برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

مشکل دوم بازی این است که هر ماموریت زمان بسیاری را برای تمام شدن و به سرانجام رسیدن می برد.نقشه هایی با سایز معمولی چیزی نردیک به 6 ساعت وقت می برند و تصور کنید که علاوه بر این هیچ حالت دیگری برای پیروزی به جز چیره شدن بر تمام دشمنان وجود ندارد.و این ها را با این در نظر بگیرید که حتی اگر شما هیچ شانسی برای پیروزی در یک ماموریت ندارید بازی کماکان ادامه خواهد داشت و شما باید آن را ادامه دهید تا همه چیز تمام شود.در واقع شما باید دفعات متعددی برای یافتن یک سرزمین دشمن تلاش کنید تا بالاخره به پیروزی رسید.


بازی از نظر گرافیک و ظاهر هر چند به زیبایی و پر زرق و برقی دیگر بازی ها در بازار نیست اما به طور کلی فضایی جذاب و تماشایی دارد.از نظر دقت در طراحی کشتی ها بسیار زیبا کار شده اما وقتی به قسمت جلوه های ویژه در هنگام نبرد می رسیم کمبود هایی مشهود است.اما با تمام این ها بازیکن مجذوب گرافیک این بازی در یک نگاه کلی می شود و این بدین دلیل است که گرافیک بازی واقعا وسیع است و مقیاس زیادی کار شده.برای مثال شما می توانید بر روی یک کشتی زوم کنید و جزئیات آن را که به زیبایی کار شده ببینید و سپس کمی به عقب تر بروید و چگونگی استقرار یک اسکاتران جنگی را ببینید و پس از نیز می توانید آنقدر دید خود را باز کنید که کل منظومه شمسی زیر پوشش شما قرار گیرد.گفتنی است تمام این کارها بدون کوچک ترین تغییری در کیفیت گرافیک انجام می گیرد.


در مورد صداگذاری بازی می توان گفت که واقعا عالی کار شده است و آهنگ هایی که برای لحظات متفاوت بازی انتخاب شده است به شما حسی را می دهد که کاملا در بازی غرق می شوید.همین طور می توان از صداگذاری های بسیار دقیق و مناسب برای قسمت های مختلف نام برد که واقعا محیط را برای شما به محیطی زنده تبدیل می کند و یکی از بارز ترین ویژگی های مثبت این بازی به شمار می رود.

یکی دیگر از نکات مثبت بازی این است که برای هر عمل کرد خوب و قابل قبول شما و نجات یافتن شما از شرایط سخت جایزه ها و پاداش هایی در بازی در نظر گرفته شده .این پاداش ها که در پایان هر مرحله به بازیکن داده می شوند از تعدادی پاداش آسان و تعدادی پاداش سخت تشکیل شده است.برای مثال می توان از پاداش های سخت این ها را نام برد: تمام کردن بازی بدون ساختن یک Capital ship ,تسخیر یک سرزمین دزدان و حتی پیدا کردن تمام Artifact های ممکن.این پاداش ها خود باعث آن می شود که بازی برای بازیکن جذابیت ویژه ای بیابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد